arrow_drop_up arrow_drop_down
1 januari 2020 

10 Tips tegen jetlag als je naar Amerika gaat

Deze tips tegen jetlag laten je optimaal profiteren van je vakantie naar Amerika. Een jetlag kan de eerste dagen van je vakantie flink bederven. Je kunt niet genieten van de nieuwe omgeving, omdat je moe bent, op de raarste momenten honger krijgt en eigenlijk best chagrijnig bent. Allemaal symptomen van een jetlag.

Als je naar Amerika reist, zul je verschillende tijdzones doorkruisen. Afhankelijk van je bestemming is het tijdverschil zo’n 6 tot 9 uur vroeger dan in Nederland. Je vliegt dus eigenlijk terug in de tijd. Daardoor klopt je biologische klok niet met de plaats van bestemming en zal je slaap-waakritme in de war raken. Het duurt even voor je hier overheen bent, maar met de 10 tips in deze blog zul je veel minder last hebben van je jetlag.

Wat is een jetlag eigenlijk?

Een jetlag ontstaan als je tijdzones doorkruist en heeft niet zoveel te maken met de lengte van de vlucht zelf. Hoe heftig je de jetlag ervaart, is afhankelijk van het aantal tijdzones, de richting die je opvliegt en je eigen conditie. Mensen hebben het meeste last van jetlag bij een vlucht van west naar oost. Vlieg je van noord naar zuid dan heb je meestal geen jetlag.

Omdat je vanuit Nederland naar het westen vliegt, zal je jetlag in Amerika meestal wel meevallen. Vooral op de terugreis zul je de gevolgen ervan voelen. Maar dan nog is het fijn als je de symptomen tot een minimum kunt beperken.

Jetlag naar Amerika

Symptomen van een jetlag zijn onder andere:

• Slapeloosheid
• Vermoeidheid
• Continue hongergevoel
• Verlies van eetlust
• Sufheid
• Prikkelbaar
• Maagklachten
• Hoofdpijn
• Misselijk
• Concentratieproblemen

De symptomen verschillen van persoon tot persoon en zullen niet allemaal in even heftige maten terugkomen. De meeste mensen herkennen een jetlag aan het klaarwakker liggen, midden in de nacht, en aan de vermoeidheid overdag. Dit is vooral gevaarlijk als je direct begint met een rondreis per auto door Amerika. Plan daarom liever eerst een rustdag als je aankomt.

Wat veroorzaakt een jetlag?

Als je weet hoe een jetlag veroorzaakt wordt, weet je ook wat je ertegen kunt doen. Zoals gezegd is het passeren van diverse tijdzones de oorzaak van een jetlag. Je lichaam kan zich niet zo snel aanpassen aan de nieuwe tijd. In eerste instantie zal je lichaam blijven werken op de Nederlandse tijd.

Je biologische klok heeft een 24-uurs ritme waar allerlei lichaamsfunctie aan gekoppeld zijn, zoals slaap, honger en dorst. Maar ook je lichaamstemperatuur, bloeddruk, hormonen en glucose. Gaat dit ritme in de war, dan voel je jezelf niet lekker.

Zenuwen in je ogen meten de hoeveelheid licht, waardoor we weten of het ochtend, middag of avond is. Ben je onderweg dan zul je vele uren eerder of later dan normaal opeens de zon zien op- of ondergaan. Je hersenen registreren dit, maar je lichaam is hier niet klaar voor en raakt in de war.

Jetlag symptomen voorkomen als je naar Amerika gaat

Waarschijnlijk valt de jetlag mee als je naar Amerika gaat, maar dan nog wil je zo fit en energiek mogelijk aankomen op je vakantiebestemming. Afhankelijk van je eigen conditie zal je ongeveer 1 dag per tijdzone nodig hebben om je biologische klok aan te passen aan de lokale tijd.

Omdat je biologische klok reageert op licht kun je hier handig gebruik van maken. Kom je in de ochtend of vroege middag aan in Amerika, dan zou je het liefst meteen je bed in duiken. Voor je gevoel is het avond. Geef hier niet aan toe, maar ga zoveel mogelijk naar buiten. Zoek de zon op.

Natuurlijk mag je lekker op tijd gaan slapen, maar niet te vroeg. Maak de slaapkamer zo donker mogelijk, zodat je hersenen goed het verschil merken tussen dag en nacht.

Jetlag symptomen voorkomen

Aandachtspunten die een jetlag helpen verminderen

Als je zo min mogelijk last wilt hebben van je jetlag kun je beter alcohol en cafeïne laten staan. Alcohol droogt je lichaam uit en zorgt ervoor dat je minder diep slaapt. Omdat vliegen ook veel vocht aan je lichaam onttrekt, kun je door het drinken van alcohol eerder uitdrogen. Koffie en Redbull verstoren ook je slaap en zorgen ervoor dat je prikkelbaar wordt.

Veel water drinken tijdens de vlucht is altijd belangrijk om uitdroging te voorkomen. Zorg ook dat je regelmatig beweegt. Dat is niet alleen gezonder, maar laat je ook fitter aankomen in Amerika.
Eet voor en tijdens de vlucht geen zware maaltijden. Je lichaam heeft het al zwaar genoeg en in het vliegtuig beweeg je zo weinig dat je de extra voeding niet direct nodig hebt.

De aandachtspunten op een rij:
• Vermijd alcohol
• Neem geen koffie of Redbull
• Drink veel water
• Beweeg zoveel mogelijk tijdens de vlucht
• Eet lichte maaltijden voor en tijdens de vlucht

10 tips die je jetlag in Amerika verkorten

1. Plan je vlucht slim. Door je vlucht zo te plannen dat je in de namiddag of begin van de avond aankomt in Amerika kun je sneller het lokale ritme oppakken. Je hebt nog even de tijd om te acclimatiseren en kunt dan lekker gaan slapen.
2. Verschuif je ritme al in Nederland. Je kunt voor vertrek in Nederland al beginnen met het aanpassen van je slaap- en eetritme. Begin hier ongeveer een week voor vertrek mee. Elke avond ga je een half uurtje later naar bed. Ook je eet tijden verschuif je elke dag een half uur.
3. Ga uitgerust op reis. Zorg ervoor dat je uitgerust op reis gaat. Vliegen kost ongemerkt veel energie. Ook als je wilt proberen te slapen in het vliegtuig is het slim om gewoon je nachtrust thuis te pakken. Probeer zoveel mogelijk stress te vermijden. Hoe uitgeruster je op weg gaat, hoe sneller je over je jetlag heen bent.
4. Ga meteen over op Amerikaanse tijd. Begin meteen bij de start van je reis met het aanhouden van de Amerikaanse tijd. Zet je horloge en telefoon alvast op de juiste tijd. Dit helpt je het Amerikaanse eet- en slaapritme aan te houden. Hoe sneller je daarmee begint, hoe sneller je gewend bent.
5. Doe een kort dutje. Zit je in het vliegtuig te knikkebollen, maar is het volgens de Amerikaanse tijd geen nacht? Doe een kort dutje van maximaal 30 minuten. Niet langer, anders verstoor je het ritme nog meer en zal het langer duren voor je van je jetlag af bent. Probeer ook de eerste avond zo lang mogelijk te rekken en om een normale tijd naar bed te gaan.
6. Daglicht en frisse lucht. Na een stevig ontbijt kun je het beste naar buiten gaan. De frisse lucht en daglicht zullen je energieker laten voelen. Beweging helpt goed tegen een jetlag, ga dus lekker wandelen en geniet van het zonnetje. Door de eerste dag rustig aan te doen kun je bijkomen van de reis en begin je uitgerust en ontspannen aan je vakantie.
7. Melatonine helpt je slapen. Neem een doosje melatonine mee op reis. Dit slaaphormoon helpt je de eerste nachten door te komen.
8. Reset je biologische klok. Deze tip is niet voor iedereen weggelegd. Overleg eventueel met een arts of dit voor jou geschikt is. Wetenschappers hebben ontdekt dat je zelf je biologische klok een reset kunt geven, door 16 uur voor het ontbijt op je bestemming te stoppen met eten. Afhankelijk van je reistijden kan dit betekenen dat je tijdens de hele vlucht niet eet en ook voor vertrek een aantal uren niet.
9. Slapen in het vliegtuig. Komt het zo uit dat je tijdens je vlucht zou moeten slapen? Bereid je dan goed voor. Neem een oogmasker mee en goede oordoppen. Je kunt ook kiezen voor een koptelefoon met actieve noise cancelling. Dit haalt het vermoeiende vliegtuiggeluid weg, waardoor je veel meer rust krijgt en dieper kunt slapen.
10. Bereid je voor op de terugreis. Je wilt er natuurlijk nog niet aan denken, maar je zult ook een keer terug moeten naar Nederland. Je vliegt dan van west naar oost, waardoor je waarschijnlijk meer last zult hebben van de jetlag. Begin daarom al een paar dagen voor de terugreis met voorbereiden. Begin weer met het verschuiven van je slaap- en eettijden, net als bij de heenreis. Uiteraard helpen alle bovengenoemde tips ook als je terugkomt in Nederland.

Tips tegen jetlag Amerika

Boek je reis naar Amerika

Maak je niet al te veel zorgen over een jetlag. Je zult hoe dan ook gaan genieten van je reis door Amerika. Weet je al precies waar je naartoe wilt? Wij helpen je graag je reis op maat samen te stellen, alles tot in de puntjes geregeld. Precies zoals jij het wilt.

Ontdek de mogelijkheden voor je rondreis door Amerika.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies